Az alkotmánybíróság Lengyelországban a lengyel alkotmányos berendezkedés, vagyis
az egész lengyel jogrend végső és legfőbb értelmezőjeként tekint önmagára, felettes szervet nem fogad el.
Ezt az álláspontot erősítette meg a fórum korábbi, október végi, nagy port kavart döntésével, amikor az uniós jogrend elsőbbségét utasította el bizonyos tekintetben.
Most sincs ez másképp, csak a jogforrás más. Az alkotmánybíróság ugyanis úgy ítéli, hogy ellentétes az alkotmánnyal az Emberi Jogok Európai Egyezményének olyan értelmezése, amelynek eredményeképpen a lengyel alkotmánybíróság feje fölött egy felsőbb fórum is ítélkezhet (vagyis Strasbourg).
A lengyel alkotmánybíróságnak nem a jogszabállyal, hanem annak jelenlegi értelmezésével van gondja
Lengyelország közel harminc éve, 1993. január 19-én ratifikálta az Emberi Jogok Európai Egyezményét. Ebben az áll, hogy minden olyan állam, amely így, köteles biztosítani a joghatósága alá tartozó minden személy számára az Egyezményben meghatározott jogokat és szabadságokat. Noha a ratifikációs procedúra alatt nem merült fel olyan probléma, amely az Egyezmény és a lengyel alkotmány összhangjának hiányát vetítette volna előre, az nagyon is elképzelhető, hogy
az elmúlt évtizedek során az Egyezmény bírói értelmezése változott oly módon, hogy az a lengyel alkotmányossággal összeférhetetlen.
Ezt a feltételezést több jogeset is igazolja. Strasbourg érintette már a német (Süssmann v. Németország), az osztrák (Pauger v. Ausztria) vagy a cseh (Krčmář és mások v. Cseh Köztársaság) alkotmánybíróság, de a francia Alkotmánytanács (Pierre-Bloch v. Franciaország) működését is hasonló értelmezés útján.
Mindez nem jelenti azt, hogy a Egyezményben részes államok kormányzati ne kifogásolták volna ezt a gyakorlatot. Hasonlóképpen hivatkoztak ugyanarra, amire most a lengyel legfőbb ügyész is: az Egyezmény 6. cikke valójában nem alkalmazható alkotmánybíróságokra.